Keramička a pedagožka
*1965
Dětství nás ovlivňuje na celý život, aniž si to uvědomujeme. Prožívala jsem hodně času v domě s velkou zahradou, rybníkem a mlýnským náhonem. Rukodělné činnosti a modelování z hlíny v dětství byly začátky mé touhy výtvarně se vyjadřovat. Zahrada mi zůstala inspirací i nedílnou součástí mého života. Tak není divu, že současná keramická tvorba je zaměřená na zhotovení zahradních plastik.
Od roku 1999 vyučuji výtvarný obor v ZUŠ Hrušovany nad Jevišovkou, kde se snažím předávat pozitivní vztah k umění dětem.
Intenzivnější zkušenosti s keramickou hlínou jsem získávala v Keramickém studiu Jarmily Tyrnerové v Kohoutově od roku 2010.
Zpočátku jsem se věnovala točení na kruhu a tvorbě drobných plastik užité keramiky. Mnoho keramiků považuje modelování za uklidňující a rozjímavou činnost. Upustila jsem na čas od hrnečků a věnuji se autorské keramické plastice. Vzhledem k tomu, že se zabývám plastikami určenými pro zahrady, pracuji s mrazuvzdornou kameninou pálenou v elektrické a plynové peci při 1250 °C. Samostatné modelování, též vytváření z volné ruky, je bezpochyby nejstarší metoda výroby keramiky. Hmatový charakter modelování mi dává nejširší prostor k svobodnému vyjadřování. Velké objekty jsou modelované bez vnitřních žeber jako samostatné tvary. Pracuji s kontrastem čistého tvaru vycházejícího z geometrických forem a povrchové úpravy. Realistické ztvárnění plastik a stylistická zkratka se prolíná současnou tvorbou. Témata jsou různá, ale nejdůležitější je pro mě celkový výraz. Povrchová úprava je krokem, kdy zkouším různé způsoby vyřezávání, prorývání i barvení. Povrch zatírám engobami a oxidy, na které maluji malé barevné skvrny. Tato technika je časově náročná, ale pomůže rozvinout citlivost potřebnou pro veškerou práci s hlínou. Leštění povrchu nebo několikanásobné vypálení dodává plastice sametový vzhled.
Do keramické tvorby je možné aplikovat vše, co je kolem nás. Vzájemné vztahy, které nemusí představovat pouze lidé, ale vztahy mezi tvary. Stavím proti sobě objekty, které tvoří mezi sebou určitý dialog. Pootočením polohy, se mění celkový výraz. Souhra plastiky s okolním prostorem je bezesporu jeden z nejdůležitějších vztahů. Některé sochy vznikají přímo pro určité typy zahrad, jiné si své místo hledají.
Od roku 1999 - vyučující výtvarného oboru v ZUŠ Hrušovany nad Jev.
Od roku 2007 - autorská tvorba ručně modelovaných keramických plastik z kameniny pálených na 1250 °C.
Studium
2007 |
Umělecký keramik |
2007 |
Akreditovaný kurz keramiky a arteterapie |
2010 - 2015 |
Vzdělávací programy DVPP akreditované MŠMT Keramické studio Jarmily Tyrnerové s.r.o. |
2010 - 2011 |
Keramická plastika s ak. soch. I. Langerovou Vidrovou |
2012 - 2014 |
Keramická plastika s ak. soch. J. Vikovou |
2015 |
Možnosti porcelánu s Mgr. Art. V. Selingerovou ArtD. |
2011 - 2012 |
Studium pedagogiky |
1979 - 1983 |
Gymnázium ve Znojmě |
Výstavy
2013 |
Modrý salonek, Hrušovany nad Jevišovkou |
2016 |
Den otevřených zahrad, Bylinková zahrada Lu & Tiree Chmelar |
2016 |
Společná výstava s žáky v ZUŠ Hrušovany nad Jev. |
2016 |
Galerie Valtice |
2016 |
Dům s pečovatelskou službou v Šanově |
2017 |
Hrušovanské slavnosti |
2017 |
Městská knihovna Hrušovany nad Jev. |
Realizace
2015 |
Hotel Vinice Hnanice, instalace plastik |
2015 |
Vinařství Barabaš, instalace plastik |
Spolupráce se zahradními architekty
Soukromé sbírky v Čechách i v zahraničí